Statut

Statut Polskiego Stowarzyszenia Pomocy Osobom z Zespołem Prader-Willi
Tekst jednolity uchwalony dnia 20 września 2013 r.

Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Polskie Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Zespołem Pradera-Williego, zwane dalej “Stowarzyszeniem”, jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
2. Stowarzyszenie działa na rzecz chorych z zespołem Pradera-Williego i ich rodzin, tak będących jak i niebędących członkami Stowarzyszenia.
3. W stosunkach międzynarodowych Stowarzyszenie posługuje się nazwą „Polish Prader-Willi Syndrome Association”.
§ 2
1. Siedzibą Stowarzyszenia są Michałowice.
2. Stowarzyszenie może realizować swoje cele statutowe na terenie całego kraju oraz w zakresie dozwolonym prawem poza granicami Polski.
§ 3
Stowarzyszenie może przystępować do organizacji międzynarodowych na warunkach określonych w statutach tych organizacji, wynikających z umów międzynarodowych, których Polska jest stroną.
§ 4
1. Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci zgodnie z wzorami zatwierdzonymi przez Walne Zebranie Stowarzyszenia.
2. Stowarzyszenie może ustanowić wyróżnienia i odznaki honorowe i nadawać je osobom fizycznym, zasłużonym dla celów realizowanych przez Stowarzyszenie.
§ 5
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do wykonywania określonych zadań Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników. Pracownikiem może być każdy członek Stowarzyszenia oraz osoby nienależące do Stowarzyszenia.
§ 6
1. Stowarzyszenie prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
2. Zasady prowadzenia działalności odpłatnej i nieodpłatnej pożytku publicznego określa Zarząd.

Rozdział II
Cele i zadania Stowarzyszenia
§ 7
1. Celem Stowarzyszenia jest kompleksowa pomoc
– osobom z zespołem Pradera-Williego
– rodzinom i opiekunom osób chorych z zespołem Pradera-Williego
2. Cele te Stowarzyszenie realizuje poprzez odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Nieodpłatna działalność pożytku publicznego:
– upowszechnianie wiedzy o zespole za pomocą prowadzenia działalności
edukacyjnej, szkoleniowej i wydawniczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
służącej w szczególności procesowi włączenia społecznego osób chorych i ich
najbliższych w społeczności lokalnej;
– współudział w organizowaniu konferencji naukowych i wykładów służących
popularyzacji wiedzy o zespole Pradera-Williego;
– popularyzację idei Stowarzyszenia, informowanie i uświadamianie zmierzające do pełnej integracji osób chorych i ich rodzin ze społeczeństwem poprzez publikacje własne i inne;
– tworzenie miejsc, gdzie można się zwrócić po pierwszą informację i pomoc w
zmaganiu się z efektami choroby;
– współpracę z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi stowarzyszeniami o podobnych celach działania;
– występowanie do organów władzy i administracji państwowej i samorządowej w sprawach dotyczących: rehabilitacji, społecznych, zawodowych i innych, osób
chorych i ich rodzin; współdziałanie z organami władzy i administracji państwowej oraz innymi uczestnikami życia publicznego;
– organizowanie rehabilitacji i wypoczynku oraz opieki medycznej; pozyskiwanie sprzętu rehabilitacyjnego i pomocniczego;
– współpracę z placówkami naukowymi i możliwość ustanawiania stypendiów
naukowych w zakresie badań nad zespołem Pradera-Williego;
– organizowanie pomocy finansowej, rzeczowej i psychologicznej chorym i ich
rodzinom oraz pozyskiwanie środków na działalność statutową;
–  prowadzenie poradnictwa psychologicznego, prawnego oraz udzielanie informacji na temat uprawnień przysługujących osobom chorym i ich rodzinom;
– prowadzenie zajęć grupowych, indywidualnych mających na celu usprawnienie lub/i wspieranie funkcjonowania osób chorych z postępującą niepełnosprawnością intelektualną i fizyczną w różnych rolach społecznych, w różnych środowiskach;
– tłumaczenie artykułów i poradników terapeutycznych dotyczących zespołu;
– prowadzenie rejestru osób z zespołem Pradera-Williego;
– opracowywanie i wydawanie książek;
– organizowanie warsztatów z udziałem specjalistów;
– działania na rzecz promocji zdrowia i zdrowego trybu życia.
Odpłatna działalność pożytku publicznego:
– współudział w organizowaniu konferencji naukowych i wykładów służących
popularyzacji wiedzy o zespole Pradera-Williego;
– popularyzację idei Stowarzyszenia, informowanie i uświadamianie zmierzające do pełnej integracji osób chorych i ich rodzin ze społeczeństwem poprzez publikacje własne i inne;
– organizowanie rehabilitacji i wypoczynku oraz opieki medycznej; pozyskiwanie sprzętu rehabilitacyjnego i pomocniczego;
– prowadzenie poradnictwa psychologicznego, prawnego oraz udzielanie informacji na temat uprawnień przysługujących osobom chorym i ich rodzinom;
– prowadzenie zajęć grupowych, indywidualnych mających na celu usprawnienie lub/i wspieranie funkcjonowania osób chorych z postępującą niepełnosprawnością intelektualną i fizyczną w różnych rolach społecznych, w różnych środowiskach;
– opracowywanie i wydawanie książek;
– organizowanie warsztatów z udziałem specjalistów;
– działania na rzecz promocji zdrowia i zdrowego trybu życia.
Rozdział III
Członkostwo
§ 8
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
1. zwyczajnych,
2. wspierających,
3. honorowych.
§ 9
1. Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, a także osoba fizyczna niepełnoletnia po uzyskaniu zgody opiekuna prawnego.
2. Cudzoziemcy mogą wstępować do Stowarzyszenia na zasadach obowiązujących obywateli polskich, bez względu na ich miejsce zamieszkania.
§ 10
1. Członek zwyczajny ma prawo:
– wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia,
– uczestniczyć w zebraniach Stowarzyszenia,
– zgłaszać uwagi i wnioski zmierzające do zwiększenia efektywności działalności
Stowarzyszenia,
– głosować we wszystkich sprawach poddanych pod głosowanie.
2. Do obowiązków członków należy:
– regularne opłacanie składek członkowskich,
– aktywny udział w realizacji statutowych zadań i celów,
– przestrzeganie statutu i uchwał organów Stowarzyszenia.
§ 11
1. Członkiem wspierającym może być osoba prawna lub fizyczna, która wspomaga Stowarzyszenie finansowo, organizacyjnie, sprzętowo lub w inny zadeklarowany sposób.
2. Członkiem wspierającym zostaje się poprzez złożenie oświadczenia woli oraz określenie sposobu pomocy Zarządowi Stowarzyszenia, który podejmuje w tej kwestii stosowną uchwałę.
3. Członkowie wspierający nie posiadają biernego i czynnego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia.
4. Członek wspierający ma prawo:
– brać udział z głosem doradczym w zebraniach i pracach Stowarzyszenia; osoby
prawne przez upoważnionego przedstawiciela,
– zgłaszać wnioski dotyczące działalności Stowarzyszenia.
5. Członek wspierający ma obowiązek wypełniać zadeklarowaną pomoc oraz przestrzegać Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia.
§ 12
1. Członkiem honorowym, za jego zgodą, może być osoba fizyczna, która jest szczególnie zasłużona dla Stowarzyszenia i rozwoju jego działalności. Decyzje o nadaniu tej godności podejmuje Walne Zebranie członków Stowarzyszenia, na wniosek Zarządu.
2. Członkom honorowym przysługują wszystkie prawa członka zwyczajnego z wyjątkiem biernego prawa wyborczego. Ponadto członek honorowy zwolniony jest z obowiązku opłacania składek członkowskich.
3. Członek honorowy ma obowiązek przestrzegać statut i uchwały władz Stowarzyszenia oraz brać udział w realizacji zadań i celów statutowych.
4. Członkostwa honorowego pozbawia uchwałą podjętą zwykłą większością głosów Walne Zebranie na wniosek Zarządu lub Komisji Rewizyjnej.
§ 13
Członkostwo zwyczajne nabywa się następująco:
– złożenie deklaracji pisemnej,
– uchwałę w sprawie przyjęcia w poczet członków podejmuje Zarząd na najbliższym posiedzeniu, ale nie później niż w terminie 2 miesięcy od daty złożenia deklaracji,
– w przypadku podjęcia przez Zarząd decyzji odmownej przysługuje kandydatowi odwołanie do Komisji Rewizyjnej w ciągu 14 dni.
§ 14
Członkostwo ustaje wskutek:
– dobrowolnego wystąpienia ze Stowarzyszenia zgłoszonego na piśmie do Zarządu,
– śmierci członka,
– likwidacji Stowarzyszenia,
– wykluczenia ze Stowarzyszenia z powodu nieprzestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia lub działania na szkodę Stowarzyszenia.
Wykluczenie następuje w wyniku uchwały Walnego Zebrania podjętą większością 2/3 głosów na wniosek Zarządu, Komisji Rewizyjnej, albo co najmniej 5 członków Stowarzyszenia, pisemnej uchwały Zarządu wobec członka, który zalega z opłaceniem składek za 2 lata – ze skutkiem od daty uchwały. Uchwała o pozbawieniu członkostwa powinna być poprzedzona pisemnym wezwaniem do uiszczenia zaległych składek w terminie 14 dni od daty otrzymania wezwania. Od uchwały Zarządu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania w ciągu 7 dni od daty otrzymania zawiadomienia o pozbawieniu członkostwa. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna,
– cofnięcia zgody opiekuna prawnego osoby niepełnoletniej,
– utraty osobowości prawnej przez osobę prawną,
– utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku.
Rozdział IV
Struktura organizacyjna
§ 15
Władzami Stowarzyszenia są:
– Walne zebranie,
– Zarząd,
– Komisja Rewizyjna.
§ 16
Walne Zebranie członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. Stanowi go ogół członków zwyczajnych.
§ 17
Do kompetencji Walnego Zebrania należą wszystkie sprawy nie zastrzeżone do kompetencji innych organów Stowarzyszenia, a w szczególności
– ustalenie kierunków działalności Stowarzyszenia,
– wybór i odwołanie Zarządu lub jego poszczególnych członków,
– wybór i odwołanie członków Komisji Rewizyjnej,
– przyjmowanie rocznych sprawozdań z działalności tych organów i udzielanie im absolutorium,
– nadanie godności członka honorowego,
– podjęcie uchwały o likwidacji Stowarzyszenia,
– ustalenie wysokości składek członkowskich,
– rozpatrywanie odwołania od uchwał Zarządu wniesionego przez członków Stowarzyszenia,
– uchwalanie regulaminów wewnętrznych,
– ustalanie zasad gospodarowania funduszami i majątkiem Stowarzyszenia,
– podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji,
– podejmowanie uchwał o pozbawieniu miana członka wspierającego lub członka honorowego,
– uchwalanie zmian statutu,
– zatwierdzanie sprawozdań finansowych.
§ 18
Walne Zebranie, po otwarciu go przez Prezesa Zarządu, wybiera Przewodniczącego.
§ 19
Walne Zebranie może być:
– zwyczajne,
– nadzwyczajne.
§ 20
1. Walne Zebranie zwyczajne zwoływane jest przez Zarząd przynajmniej jeden raz w roku drogą listowną lub za pośrednictwem poczty elektronicznej pod warunkiem złożenia przez danego członka oświadczenia, w którym wyrazi on zgodą na takie zawiadamianie go i wskaże adres poczty elektronicznej. Przedmiotowe zawiadomienia będą nadawane co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.
2. Porządek zebrania musi być zamieszczony w liście. Propozycje uzupełniające do porządku obrad można zgłaszać do trzeciego dnia roboczego przed terminem zebrania lub podczas Walnego Zebrania jeśli wyrazi zgodę 2/3 ogółu obecnych.
3. Porządek obrad jest dostępny w siedzibie Stowarzyszenia i na stronie internetowej Stowarzyszenia.
4. Uchwały podjęte z naruszeniem przepisów niniejszego paragrafu są nieważne.
§ 21
Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd w następujących przypadkach:
– z własnej inicjatywy,
– na pisemne żądanie Komisji Rewizyjnej,
– na pisemne żądanie co najmniej 1/3 ogółu członków.
§ 22
Walne Zebrania są protokołowane, a uchwały zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym chyba, że Walne zebranie podejmie uchwałę o głosowaniu tajnym.
§ 23
Jeżeli w pierwszym terminie na posiedzeniu Walnego Zebrania nie uczestniczy co najmniej połowa liczby członków, wówczas w drugim terminie posiedzenia uchwały mogą być podjęte większością głosów oddanych przez członków obecnych. Drugi termin powinien być podany w zawiadomieniu o
pierwszym posiedzeniu i nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie co najmniej 15 minut po pierwszym terminie.
§ 24
Tryb powołania i odwołania Zarządu określa § 26. Tryb powołania i odwołania Komisji Rewizyjnej określa § 27.
§ 25
1. Zarząd Stowarzyszenia – jest organem wykonawczym Stowarzyszenia i reprezentuje go na zewnątrz. Zarząd odpowiada za swoją pracę przed Walnym Zebraniem członków.
2. Do zakresu działania Zarządu należy w szczególności:
– realizacja uchwalonego przez Walne Zebranie programu oraz innych uchwał
Walnego Zebrania,
– kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia i zarządzanie jego majątkiem,
– podejmowanie uchwał dotyczących przyjęcia w poczet członków lub odmowie,
– podejmowanie uchwał o pozbawieniu członkostwa z powodu niepłacenia składek za okres co najmniej 2 lat,
– reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
– zawieranie umów z innymi podmiotami,
– rozpatrywanie sporów między członkami,
– składanie wniosków o wykluczenie członka Stowarzyszenia,
– sporządzanie sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z działalności za każdy rok i składanie tych sprawozdań Walnemu Zebraniu,
– zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia,
– uchwalanie planów działalności i preliminarzy budżetowych oraz ich realizacja,
– zwoływanie Walnego Zebrania.
3. Zarząd jest upoważniony do podejmowania zobowiązań majątkowych, zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa, składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach niemajątkowych. We wszystkich tych sprawach wymagane jest współdziałanie i podpisy dwóch członków Zarządu, prezesa i skarbnika Zarządu lub innych osób upoważnionych przez Zarząd.
4. Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności minimum połowy członków, a przy równej ilości decyduje głos prezesa/przewodniczącego
5. Zarząd zbiera się w ustalonym przez siebie terminie, zgodnie z potrzebami podejmowania stosownych decyzji, nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy.
6. Szczegółowe zasady działania Zarządu określa regulamin uchwalony przez Zarząd.
§ 26
1. Zarząd Stowarzyszenia składa się z siedmiu wybranych na okres kadencji osób, w tym:
– Prezesa wybieranego przez Walne Zebranie w głosowaniu jawnym i bezpośrednim
– Pozostałych Członków Zarządu, w tym Wiceprezesa, Sekretarza, Skarbnika i trzech Członków
2. Skład Zarządu wybierany jest na Walnym Zebraniu w głosowaniu jawnym i bezpośrednim. Zarząd sam ustala funkcje dla poszczególnych osób.
3. Odwołanie Zarządu może nastąpić na wniosek Komisji Rewizyjnej bądź pięciu członków Stowarzyszenia uchwałą Walnego Zebrania większością głosów 2/3 członków obecnych na zebraniu.
4. Kadencja Zarządu wynosi cztery lata.
5. Członkowie Zarządu nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
6. Członkami Zarządu mogą być wyłącznie krewni I i II stopnia lub opiekunowie prawni osób z zespołem Pradera-Williego.
§ 27
1. Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków i wybiera ze swego grona
Przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i jednego członka.
2. Członków Komisji Rewizyjnej wybiera Walne Zebranie w głosowaniu jawnym i bezpośrednim.
3. Członek Komisji Rewizyjnej może być w każdym czasie odwołany uchwałą Walnego Zgromadzenia podjętą w głosowaniu jawnym i bezpośrednim zwykłą większością głosów oddanych.
4. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być:
– członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
– skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
5. Kadencja Komisji Rewizyjnej wynosi cztery lata.
6. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
– przeprowadzenie przynajmniej raz w roku kontroli działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia,
– składanie sprawozdania na Walnym Zebraniu i zgłaszanie wniosków o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
– przedstawienie Zarządowi protokołów pokontrolnych wraz z wnioskami,
– prowadzenie okresowych kontroli opłacania składek członkowskich,
– składanie wniosku o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania,
– składanie wniosku o wykluczenie członka Stowarzyszenia.
7. Komisja Rewizyjna działa w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin.
8. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej ma prawo uczestniczenia z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu.
§ 27a
W razie zmniejszenia się składu władz Stowarzyszenia wymienionych w § 15 lit. b i c w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze ich kooptacji. Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu. Zmiany winno uchwalić najbliższe Walne Zebranie.
Rozdział V
Fundusze i majątek Stowarzyszenia
§ 28
Na fundusze Stowarzyszenia składają się:
– składki członkowskie,
– darowizny, subwencje, zapisy i dotacje,
– inne wpływy majątkowe.
Stowarzyszenie może nieodpłatnie otrzymywać na własność lub do używania ruchomości, nieruchomości oraz inne prawa majątkowe.
§ 29
Stowarzyszenie nie ma prawa:
– udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli (zwanych dalej „osobami bliskimi”);
– przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
– wykorzystywania majątku Stowarzyszenia na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji albo podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust 3 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. 03.96.873);
– zakupywania na szczególnych zasadach towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach rynkowych.
Rozdział VI
Zmiana Statutu i likwidacja Stowarzyszenia
§ 30
Zmiana Statutu lub likwidacja Stowarzyszenia wymagają podjęcia uchwały przez Walne Zebranie członków większością 2/3 głosów członków obecnych na zebraniu.
§ 31
1. Do dyspozycji zbywających mienie Stowarzyszenia potrzebna jest akceptacja Komisji Rewizyjnej.
2. Górną granicę wysokości zobowiązań, które może zaciągnąć Zarząd musi określić Walne Zebranie członków.
§ 32
1. W przypadku podjęcia uchwały o likwidacji Walne Zebranie powołuje likwidatora celem przeprowadzenia likwidacji.
2. Likwidator przeprowadza likwidacją w możliwie najkrótszym czasie i w tym celu podejmuje czynności określone w ustawie o stowarzyszeniach.
3. Po zakończeniu likwidacji majątek przeznacza się na cel określony w uchwale Walnego Zebrania o likwidacji.
§ 33
Likwidator zgłosi do Sądu wniosek o wykreślenie Stowarzyszenia z Krajowego Rejestru Sądowego.
§ 34
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem stosuje się odpowiednio przepisy ustawy „Prawo o stowarzyszeniach”.

Masz w rodzinie osobę
z zespołem Pradera-Williego?

Skontaktuj się z nami aby otrzymać informację lub pomoc!